RODO

RODO

RODO

RODO

Kroki wdrożenia RODO

1
Opracowanie dokumentu: Polityka Ochrony Danych Osobowych.
Dokument zawiera:

  • Analizę ryzyka
  • Definicje
  • Rejestr czynności przetwarzania (inwentaryzacja danych osobowych)
  • Wyznaczanie zagrożeń
  • Wyliczenie ryzyka dla zagrożeń
  • Plan postępowania z ryzykiem
  • Upoważnienia
  • Środki techniczne i organizacyjne zabezpieczające dane osobowe
  • Regulamin Ochrony Danych Osobowych
  • Instrukcja postępowania z incydentami

 

 

2
Opracowanie Rejestru Czynności Przetwarzania (wykazu zbiorów danych osobowych) z wyszczególnieniem:

  • kategorii osób (zbioru) w formie rejestru czynności przetwarzania
  • aktywów
  • procesu przetwarzania
  • opis funkcjonalny

 

 

3
Opracowanie Klauzul Informacyjnych dla każdego zbioru z Rejestru Czynności Przetwarzania i wdrożenie ich w życie.

 

 

4
Opracowanie Instrukcji zarządzania RODO która zawiera:

  • Zabezpieczenia fizyczne
  • Zabezpieczenia techniczne
  • Procedura nadawania uprawnień do przetwarzania danych osobowych
  • Metody i środki uwierzytelnienia (polityka haseł)
  • Procedura tworzenia kopii zapasowych
  • Sposób utylizacji elektronicznych nośników i wydruków oraz czyszczenie danych
  • Procedura zabezpieczenia systemu informatycznego
  • Bezpieczeństwo przetwarzania danych poza firmą/organizacją
  • Ochrona przed nieautoryzowanym dostępem do sieci lokalnej
  • Zabezpieczenia infrastruktury IT
  • Zabezpieczenia aplikacji
  • Procedura wykonywania przeglądów i konserwacji

 

 

5
Opracowanie Regulaminu Ochrony Danych Osobowych, który zawiera:

  • Zasady bezpiecznego użytkowania sprzętu IT, dysków, programów
  • Zarządzanie uprawnieniami – procedura rozpoczęcia, zawieszenia i zakończenia pracy
  • Polityka haseł
  • Zabezpieczenie dokumentacji papierowej z danymi osobowymi
  • Zasady wynoszenia nośników z danymi poza firmę/organizację
  • Zasady korzystania z Internetu
  • Zasady korzystania z poczty elektronicznej
  • Skrócona instrukcja postępowania w przypadku naruszenia ochrony danych osobowych
  • Obowiązek zachowania poufności i ochrony danych osobowych
  • Postępowanie dyscyplinarne

 

Regulamin należy przedstawiać pracownikom celem zapoznania się z nim i w celu przestrzegania
przyjętych zasad zawartych w regulaminie.

 

 

6
Przygotowanie Arkusza Analizy Ryzyka RODO, który zawiera w odpowiedniej formule:

  • Prawdopodobieństwo incydentu
  • Skutki wystąpienia incydentu
  • Ryzyko wystąpienia incydentu

 

 

7
Opracowanie Ewidencji Osób Upoważnionych. Wprowadzenie zbiorów i uprawnionych osób. Przygotowanie Upoważnienia wraz z Oświadczeniami o Poufności.

 

8
Przygotowanie Umów Powierzenia z firmami outsourcingowymi (np. biuro rachunkowe, zewnętrzna obsługa IT, hosting).

 

9
Wykonanie Analizy Ryzyka. Zweryfikowanie zagrożeń oraz dobór właściwych zabezpieczeń adekwatnych do ryzyka. Analiza wartości prawdopodobieństwa, skutków i ryzyka (R=P*S). Wszystkie zabezpieczenia zostaną uwzględnione w Instrukcji zarządzania RODO. W przypadku wystąpienia zbyt dużego ryzyka, zostaną one obniżone poprzez właściwe działania, które będą wykazane w Planie Postępowania z Ryzykiem.

 

10
Przygotowanie Formularza Rejestracji Incydentu – gdy w przyszłości zaistniałby incydent, który trzeba odnotować – oby nigdy nie był uzupełniany!

 

11
Przygotowanie Planu Ciągłości Działania zawierającego:

  • Plan awaryjny odtworzenia systemu informatycznego po awarii krytycznej
  • Plan awaryjny na wypadek braku zasilania w sieci komputerowej
  • Plan awaryjny na wypadek utraty dostępu do sieci Internet

oraz Procedury Audytu Wewnętrznego.